ميزان تاثير سوابق تحصيلي در آزمون سراسري سال 1404

اطلاعیه دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درخصوص آزمون سراسری سال 1404

پیرو اطلاعیه مورخ 1403/12/28 دبیرخانه شورای سنجش و پذیرش دانشجو و با استناد به مصوبه «الحاق یک تبصره به ماده واحده اصلاح و تکمیل مصوبه سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی (پس از پایان متوسطه)» از جلسه 915 مورخ 1404/1/19 شورای عالی انقلاب فرهنگی، موارد زیر برای اطلاع متقاضیان آزمون سراسری سال 1404 اعلام می‌شود:


1. تأثیر سوابق تحصیلی (طبق بند الف مصوبه مذکور):

  • در آزمون سراسری 1404، برای تمامی متقاضیان، از جمله شرکت‌کنندگان المپیادهای علمی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی:
    • سوابق تحصیلی پایه یازدهم (برای هر دو نظام آموزشی: 6-3-3 و سالی-واحدی) با تأثیر مثبت.
    • سوابق تحصیلی پایه دوازدهم (برای نظام آموزشی 6-3-3) یا سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی (برای نظام سالی-واحدی) با تأثیر قطعی در نمره کل سوابق تحصیلی لحاظ می‌شود.

2. محاسبه نمره کل سوابق تحصیلی:

  • وزارت آموزش و پرورش به روال زیر عمل می‌کند:
    1. ابتدا نمره کل سابقه تحصیلی پایه یازدهم و نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم (یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای نظام سالی-واحدی) را با توجه به ضرایب هر درس (مطابق مصوبه جلسه 40 شورای سنجش و پذیرش دانشجو، اعلام شده در اطلاعیه 1403/12/28) محاسبه می‌کند.
    2. سپس با توجه به سهم هر پایه، نمره کل حاصل از ترکیب پایه‌های یازدهم و دوازدهم (یا یازدهم و دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای نظام سالی-واحدی) را برای گروه آزمایشی مربوطه محاسبه می‌شود.
    3. بین نمره کل ترکیبی (پایه یازدهم و دوازدهم) و نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم (یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی نظام سالی-واحدی)، بیشترین نمره به عنوان نمره کل سابقه تحصیلی متقاضی لحاظ خواهد شد.

3. عناوین و ضرایب دروس سوابق تحصیلی:

  • عناوین دروس سابقه تحصیلی پایه یازدهم برای تمامی دیپلم‌ها مطابق جدول اعلامی در اطلاعیه 1403/12/28 است.
  • ضرایب دروس سابقه تحصیلی:
    • پایه یازدهم (برای هر دو نظام آموزشی 6-3-3 و نظام سالی-واحدی).
    • پایه دوازدهم (مختص نظام آموزشی 6-3-3).
    • دیپلم و پیش‌دانشگاهی (مختص نظام سالی-واحدی).

ضرایب فوق مطابق مصوبه جلسه 40 شورای سنجش و پذیرش دانشجو است که جزئیات آن پیش‌تر در اطلاعیه مورخ 1403/12/28 اعلام شده است.


توضیحات تکمیلی (در صورت درخواست) از سوی دبیرخانه سنجش و پذیرش دانشجو اعلام خواهد شد.

نوع درس علوم تجربی ریاضی فیزیک ادبیات و علوم انسانی علوم و معارف اسلامی
عمومی تعلیمات دینی 2
(دینی، اخلاق و قرآن)
تعلیمات دینی 2
(دینی، اخلاق و قرآن)
تعلیمات دینی 2
(دینی، اخلاق و قرآن)
اصول عقاید 2
عمومی زبان خارجی 2 زبان خارجی 2 زبان خارجی 2 زبان خارجی 2
عمومی فارسی 2 فارسی 2 فارسی 2 فارسی 2
عمومی عربی، زبان قرآن 2 عربی، زبان قرآن 2
اختصاصی زیست‌شناسی 2 هندسه 2 عربی 2
(زبان تخصصی رشته)
عربی 2
(زبان تخصصی رشته)
اختصاصی شیمی 2 فیزیک 2 تاریخ 2 تاریخ اسلام 2
اختصاصی جامعه‌شناسی 2 علوم و معارف قرآنی 2

دروس عمومی برای گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی:

  • در سوابق تحصیلی این گروه‌ها، فقط دروس عمومی لحاظ می‌شود.

4. سهم نمره کل سابقه تحصیلی (بر اساس نظام آموزشی):

  • سهم سوابق تحصیلی هر پایه برای نظام‌های آموزشی 6-3-3 و سالی واحدی به شرح جداول اعلام‌شده است.

سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور):

  • در گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی، سهم آزمون اختصاصی 40 درصد است.
  • در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، سهم آزمون اختصاصی 70 درصد تعیین شده است.

این توضیحات به منظور آگاهی بیشتر داوطلبان، سازماندهی شده‌اند. داوطلبان برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به منابع مرتبط مراجعه کنند.

نظام ۳-۳ -۶(علوم ریاضی، تجربی، انسانی، فنی)

پایه تحصیلیمیزان تأثیر
پایه یازدهم۱۷
پایه دوازدهم۴۳
جمع۶۰

نظام آموزشی سالی-واحدی (علوم ریاضی، تجربی، انسانی، فنی)

پایه تحصیلیمیزان تأثیر
پایه یازدهم (نظام ۳-۳ -۶)۱۷
دیپلم۳۲/۲۵
پیش‌دانشگاهی۱۰/۷۵
جمع۶۰

نظام آموزشی ۳-۳ -۶(هنر و زبان‌های خارجی)

پایه تحصیلیمیزان تأثیر
پایه یازدهم۱۰
پایه دوازدهم۲۰
جمع۳۰

نظام آموزشی سالی-واحدی (هنر و زبان‌های خارجی)

پایه تحصیلیمیزان تأثیر
پایه یازدهم (نظام ۳-۳ -۶)۱۰
دیپلم۱۵
پیش‌دانشگاهی۵
جمع۳۰

در صورتی که نمره کل سابقه تحصیلی پایه یازدهم تأثیر مثبت نداشته باشد، سهم پایه یازدهم به سهم پایه دوازدهم اضافه می‌شود.

5. شرایط ایجاد سابقه تحصیلی:

همه متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل پایه دوازدهم (یا دیپلم و پیش‌دانشگاهی برای نظام آموزشی سالی واحدی) مورد نیاز گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از:

  • دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش،
  • طلاب حوزه‌های علمیه،
  • متقاضیانی که نمره خود را قبل از خرداد سال 1384 اخذ نموده‌اند،
  • فارغ‌التحصیلان مدارس بین‌الملل،
  • دارندگان گواهینامه معادل دوره متوسطه و پیش‌دانشگاهی،
  • سایر متقاضیان فاقد سابقه تحصیلی یا دارای سابقه تحصیلی ناقص)،

باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی پایه دوازدهم براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند.

در صورتی که متقاضی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پایه دوازدهم پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سابقه تحصیلی پایه دوازدهم در دروس عمومی و اختصاصی ننماید، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (0) لحاظ و سپس تراز می‌شود. این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم محاسبه خواهد شد.

برای متقاضیانی که سابقه تحصیلی پایه دوازدهم ناقص دارند و یا کلاً سابقه تحصیلی پایه دوازدهم ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم قابل جایگزینی با نمره کل سابقه تحصیلی پایه یازدهم یا نمره کل آزمون اختصاصی نیست.

در ضمن تراز هر یک از دروس سوابق تحصیلی به صورت مجزا در هر درس، دیپلم و سال محاسبه می‌شود.

متقاضیانی که سابقه تحصیلی کامل پایه یازدهم مورد نیاز گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، در صورت تمایل می‌توانند نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی پایه یازدهم براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام نمایند.

در محاسبه نمره کل سابقه تحصیلی پایه یازدهم برای متقاضیانی که نمره یک یا چند درس سابقه تحصیلی پایه یازدهم را ندارند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (0) لحاظ و سپس تراز می‌شود.

این نمره پس از تبدیل به نمره تراز در نمره کل سابقه تحصیلی پایه یازدهم محاسبه خواهد شد.

توجه:

برای اطلاع از نحوه ایجاد یا ترمیم سابقه تحصیلی و شرایط و ضوابط مربوط به آن از طریق پیوند زیر به درگاه وزارت آموزش و پرورش مراجعه نمایید:

https://azmoon.medu.gov.ir/fa/node/321109

دریافت منابع مرتبط:

  • دریافت مصوبه جلسه 915 مورخ 1404/1/19 شورای عالی انقلاب فرهنگی
  • دریافت اطلاعیه مورخ 1403/12/28 شورای سنجش و پذیرش دانشجو

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهخدماتتماسارتباط با ما