سیاست قطعی آموزش‌وپرورش؛ آموزش حضوری با مکمل تلویزیونی

آموزش حضوری با مکمل تلویزیونی - موسسه 7 استاد

فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت، با اشاره به بحث آموزش از طریق «مدرسه تلویزیونی» تأکید کرد که سیاست قطعی وزارت آموزش‌وپرورش همچنان بر برگزاری «آموزش حضوری» است و هیچ شیوه دیگری نمی‌تواند جایگزین کامل کلاس درس و تعامل مستقیم معلم و دانش‌آموز شود.

به گفته مهاجرانی، تجربه سال‌های اخیر نشان داده است که کیفیت یادگیری در آموزش حضوری، به‌خصوص در دروسی که نیازمند تعامل، پرسش و پاسخ و ارزیابی مستمر هستند، قابل مقایسه با سایر شیوه‌ها نیست. از همین رو، نگاه دولت و آموزش‌وپرورش به آموزش تلویزیونی و سایر بسترهای الکترونیکی، «مکمل» آموزش حضوری است نه جایگزین آن.

او با اشاره به شرایط آلودگی هوا در هفته‌های اخیر، افزود: «حفظ سلامت دانش‌آموزان برای دولت یک اولویت جدی است و هرجا که احتمال آسیب به دانش‌آموزان وجود داشته باشد، تصمیم‌گیری برای تعطیلی مدارس و استفاده از آموزش‌های الکترونیکی در دستور کار قرار می‌گیرد.» مهاجرانی توضیح داد که اطلاع‌رسانی درباره تعطیلی مدارس و تغییر شیوه آموزش، از طریق کانال‌های رسمی و به‌ویژه «اخبار مدارس» انجام می‌شود تا خانواده‌ها در جریان آخرین تصمیمات قرار گیرند.

سخنگوی دولت یکی از دلایل مهم طرح ایده «مدرسه تلویزیونی» را تأمین عدالت آموزشی دانست و گفت: «عدالت آموزشی از موضوعاتی است که دولت با حساسیت بالا بر آن تأکید دارد. آموزش تلویزیونی باعث می‌شود دانش‌آموزانی که به اینترنت پایدار، گوشی هوشمند یا تبلت دسترسی ندارند، از طریق یک رسانه در دسترس عموم یعنی تلویزیون، از آموزش‌ها بهره‌مند شوند.» به این ترتیب، دانش‌آموزان در نقاط مختلف کشور، حتی در مناطق محروم، می‌توانند دست‌کم به محتوای پایه درسی دسترسی پیدا کنند.

مهاجرانی همچنین به برنامه‌های دولت برای تقویت زیرساخت‌های آموزش مجازی اشاره کرد و گفت: «دولت برنامه‌هایی برای تقویت سامانه شبکه اجتماعی دانش‌آموزان، همان «شاد»، در دستور کار دارد تا کیفیت و دسترسی به آموزش الکترونیکی ارتقا پیدا کند.» به گفته او، هدف این است که در شرایط اضطراری مانند آلودگی شدید هوا، بحران‌های طبیعی یا موارد مشابه، آموزش دانش‌آموزان دچار وقفه نشود و روند یادگیری آن‌ها از طریق ترکیب آموزش تلویزیونی، سامانه شاد و سایر بسترهای الکترونیکی ادامه یابد.

با این حال، سخنگوی دولت بار دیگر تأکید کرد که محور اصلی سیاست آموزشی کشور، حضور دانش‌آموزان در مدرسه و برگزاری کلاس‌های حضوری است و سایر شیوه‌ها تنها در نقش «مسیر مکمل» تعریف شده‌اند؛ مسیری که بتواند در مواقع خاص، از افت تحصیلی جلوگیری کرده و در خدمت عدالت آموزشی و حفظ سلامت دانش‌آموزان باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهخدماتتماسارتباط با ما