راه‌اندازی رشته‌های کاردانش با محوریت هوش مصنوعی

رشته‌های کاردانش با محوریت هوش مصنوعی-موسسه 7 استاد

در ادامه روند تحول‌آفرینی در نظام آموزشی کشور، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش از طراحی و راه‌اندازی رشته‌های جدید با محوریت هوش مصنوعی در شاخه کاردانش خبر داد.

آذرکیش با اشاره به نیاز روزافزون بازار کار به مهارت‌های مبتنی بر فناوری‌های نوین، اعلام کرد: در سال جاری تحصیلی، در شاخه کاردانش نیز رشته‌های جدیدی با محوریت هوش مصنوعی طراحی شده و به مجموعه رشته‌های مهارتی این شاخه افزوده شده است. به گفته وی، هدف از این اقدام، آماده‌سازی هنرجویان برای ورود مؤثر به دنیای شغل‌های آینده و پاسخ‌گویی به نیازهای جدید صنایع و کسب‌وکارهاست.

معاون آموزش متوسطه با تأکید بر اهمیت مهارت‌آموزی در کنار آموزش نظری، افزود: علاوه بر طراحی رشته‌های جدید، درس مستقلی با عنوان «هوش مصنوعی» نیز به برنامه درسی شاخه کاردانش اضافه شده است. این درس قرار است مفاهیم پایه‌ای هوش مصنوعی، کاربردهای آن در زندگی روزمره و صنعت، مبانی یادگیری ماشین، آشنایی با رباتیک و نیز مهارت‌های اولیه کار با ابزارها و نرم‌افزارهای مرتبط را به هنرجویان آموزش دهد.

آذرکیش با بیان اینکه تحول در شاخه کاردانش باید همگام با تحولات جهانی در حوزه فناوری باشد، تصریح کرد: امروز هوش مصنوعی به بخش جدایی‌ناپذیر بسیاری از مشاغل تبدیل شده و اگر نظام آموزشی ما خود را با این تغییرات هماهنگ نکند، فاصله بین مدرسه و بازار کار هر روز بیشتر خواهد شد. به همین دلیل، تلاش شده است محتوای درسی این رشته‌ها با مشارکت متخصصان دانشگاهی و صاحب‌نظران صنعت طراحی شود تا مهارت‌های ارائه‌شده با نیاز واقعی بازار همسو باشد.

وی افزود: در چارچوب این برنامه، تجهیز کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های کاردانش به رایانه‌های مناسب، کیت‌های رباتیک، مجموعه‌های آموزشی هوش مصنوعی و نرم‌افزارهای تخصصی نیز در دستور کار قرار گرفته است. همچنین برای ارتقای توانمندی دبیران و هنرآموزان، دوره‌های ضمن خدمت و کارگاه‌های آموزشی ویژه در حوزه هوش مصنوعی و فناوری‌های نوین برگزار خواهد شد تا معلمان بتوانند مفاهیم جدید را به شکلی کاربردی و جذاب به هنرجویان منتقل کنند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به استقبال خوب استان‌ها از توسعه رشته‌های فناورمحور، اظهار امیدواری کرد: با اجرای این برنامه، هنرجویان شاخه کاردانش علاوه بر مهارت‌های سنتی و فنی، مهارت‌های نوینی را فرا بگیرند که آنان را برای حضور در استارتاپ‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و مشاغل دیجیتال آماده می‌کند. وی تأکید کرد که گسترش آموزش هوش مصنوعی در مدارس، می‌تواند گامی مهم در جهت تربیت نسل خلاق، نوآور و متناسب با نیازهای قرن ۲۱ باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهخدماتتماسارتباط با ما