احسان عظیمیراد، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به وضعیت نگرانکننده عملکرد آموزشی در مدارس کشور، از ضرورت بازنگری جدی در نظام آموزشی خبر داد. وی گفت: میانگین معدل دانشآموزان در کشور پایین است و این امر نشاندهنده وجود ایرادات ساختاری در شیوههای تدریس و ارزیابی دانشآموزان است.
به گفته عظیمیراد، رسیدن میانگین معدل کشوری به زیر عدد ۱۲، زنگ خطری جدی برای مسئولان و کارشناسان آموزشی است، چراکه بیانگر نیاز فوری به اصلاح برنامههای درسی، بهبود کیفیت تدریس، و بازنگری در شیوههای ارزشیابی است. با وجود اجرای مصوبه «تأثیر قطعی معدل» در فرآیند انتخاب رشته و ورود به دانشگاه، هنوز گزارش رسمی و دقیقی درباره تغییرات واقعی نمرات ارائه نشده و آمار مستندی از وضعیت تقریبی ۱۷ میلیون دانشآموز موجود نیست.
کارشناسان هشدار میدهند که پایین بودن میانگین معدل تنها یک عدد نیست، بلکه نشانه افت سطح علمی، ضعف مهارتهای پایه، و مشکلات زیرساختی آموزشی در کشور است. آنان توصیه میکنند با همافزایی میان وزارت آموزش و پرورش، دانشگاهها و متخصصان روانشناسی تربیتی، راهکارهای کاربردی بهکار گرفته شود تا کیفیت یادگیری دانشآموزان ارتقا یافته و روند نزولی عملکرد تحصیلی متوقف گردد.

بدون دیدگاه